Historia
Otwarcie Tunelu nastąpiło w 1994 roku. Wówczas to spełniły się
wieloletnie marzenia o połączeniu Francji i Wielkiej Brytanii.
Początki
W 1802, francuski inżynier, Albert Mathieu, zaprojektował pierwszy
tunel, przez który miały przejeżdżać dorożki. Po 1830 roku kiedy to
rozwinęła się linia kolei parowych zaczęto myśleć nad połączeniem
kolejowym przez tunel pod kanałem. Thome de Gamond spędził 30 lat
pracując nad różnymi projektami tunelu. Jednak pomysły inżynierów
połączenia tych dwóch lądów od 1880 do 1945 roku nie opuściły deski
kreślarskiej.
Projekty
Dopiero w 1957 roku została utworzona specjalna grupa zajmująca się
projektowaniem tunelu, W 1973 roku mieli gotowe cztery projekty:
»» EUROPONT - był to most zawieszony na Kevlarowych linach, jednak
szybko ten projekt został zdjęty gdyż koszt wynosił 6 bilionów funtów.
»» EUROROUTE - było to połączenie mostu i tunelu pod morzem koleją
»» CHANNEL EXPRESSWAY - połączenie podziemne drogi oraz kolei
»» EUROTUNNEL - ten projekt został opracowany w latach 1972-75
założeniem były dwa tunele kolejowe oraz trzeci dla serwisu długość ich
miała wynosić 50 km.
Wybrany został projekt "Eurotunnel" i 1 grudnia 1987 roku zaczęto budowę
po stronie angielskiej. Już po trzech latach 1 grudnia 1990 roku
uruchomiono pierwsze połączenie kanałem. 6 maja 1994 roku nastąpiło
oficjalne otwarcie przez Królową Elżbietę II oraz Francuskiego
Prezydenta Francois Mitterrand, a po miesiącu odbył się pierwszy
przejazd Eurotunnelem.
Dane
techniczne
Eurotunnel zbudowany jest z 3 osobnych tuneli (2 przewozowych i 1
awaryjengo)
średnica tunelu przewozowego wynosi 7,60 metrów
dlugość każdej nitki tunelu wynosi 50 km
tunele przebiegają 40 metrów pod dnem kanalu La Manche
szybkość każdego pociągu w tunelu - 160 km/h
czas przejazdu pociągu z terminala na terminal 35 minut
każdy skład pociągu zabiera 120 samochodów osobowych i 12 autokarów
|